29 Mac 2016



TOPIK 4 (II & V) TRADISI LISAN BENTUK PUISI (PANTUN DAN PERIBAHASA MELAYU)
PEMIKIRAN DALAM PANTUN DAN PERIBAHASA MELAYU
 Premis – Genre puisi Melayu tradisional; pantun dan peribahasa Melayu
2. Aplikasi teori: Teori SP/SPB 4L (Sistem Pemikiran Bersepadu 4L: Luhur, Lahir, Logik dan Lateral) yang diperkenalkan oleh Mohd. Yusof Hasan sekitar 1990-an, diperakukan sebagai teori sastera Melayu lokal pada 2004.
Komunikasi-pemikiran: Gabungan dua kata abstrak yang belum menemui makna konkrit. Ruang/ dimensi komunikasi-pemikiran terlalu luas.
Komunikasi adalah interaksi antara manusia-diri-manusia-alam-benda bernyawa-benda mati-Tuhan
Pemikiran diterjemahkan sama ada dalam bentuk lisan, tulisan atau gestur kepada khalayak/ pembaca
SP4L/ SPB4L terpancar pola komunikasi secara vertikal dan horizontal. Maksud firman Allah (Surah A-Li ‘Imraan, ayat 112):
  “Ditimpa kehinaan kepada mereka di manapun mereka berada, selain daripada mereka yang menjaga hubungan dengan Allah dan hubungan dengan manusia…”
Dapat dikesan aspek komunikasi-pemikiran dalam genre pantun dan peribahasa Melayu berdasarkan SPB4L.  Pemikiran luhur – pemikiran keagamaan; mengenai keimanan, ketauhidan, ajaran di dalam Al-Quran, Rasul, syurga-neraka dan akhirat.
Pemikiran luhur dalam pantun dan peribahasa Melayu:
Maksud pantun “Banyak Tuhan perkara Tuhan /Tidak semulia Tuhan Yang Esa/ Banyak nabi antara nabi/ Tidak semulia Nabi Muhammad//Dunia ini pinjam-pinjaman/ Ahkirat juga akan sungguhnya.”


Peribahasa pula:
Adat memakai syarak mengata “Kita semua mati tapi kubur masing-masing/ Ditetak belah, dipalu belah, tembikar juga akan jadinya (h. 6)/ Adat yang menurun, syarak yang mendaki” (Abdullah Hussain, h. 4).
Pemikiran lahir
Pemikiran mengenai prakelahiran manusia (persenyawaan benih di dalam kandungan), dan pascakelahiran sehinggalah manusia berumur 6 tahun.
Fokus pemikiran lahir ialah minda dan potensi minda manusia.
Tidak ditemui pemikiran lahir yang khusus dalam genre pantun dan peribahasa Melayu. Namun dapat dikesan adanya pemikiran lahir yang terungkap di sebalik kata-kata.
Pemikiran lahir dalam pantun dan peribahasa Melayu:
Maksud pantun “Kalau asal benih yang baik/ Jatuh ke laut menjadi pulau” (Zainal Abidin Bakar, h. 161), “Kecil-kecil ditimang ibu/ Sudah besar ditimang gelombang” (Zainal Abidin Bakar, h. 163)
Peribahasa pemikiran lahir:
-         “Tatkala rebung tiada dilentur, ketika sudah menjadi aur apa guna lagi”
-         “Kalau asal benih yang baik, jatuh ke laut menjadi pulau”
Kerangka pemikiran lahir masyarakat Melayu tradisional dan moden, nilai budi dipaksikan pada minda Melayu.
-         Medan makna budi: akal, kebijaksanaan, dan segala kebaikan.
-         Nilai budi terhasil daripada komunikasi murni dan kolektif, tertanam dan sebati di minda.
-         Budi disemai, ditanam dan dibaja sebelum/semasa ‘manusia rebung’ menjadi ‘manusia aur.’

Contoh pemikiran lahir dalam maksud pantun dan peribahasa:
-         “Yang kurik kundi, yang merah saga/ Yang baik budi, yang indah bahasa”
-         “Di sana budi di sini budi/ Barulah sempurna bernama orang”
-         “Hancur badan dikandung tanah/ Budi yang baik dikenang juga”
-         “Hina besi kerana karat/ Hina manusia tidak berbudi”
Budi dalam peribahasa:
-         “Kurang budi teraba-raba, tidak ilmu suluh padam”
-         “Sebab budi boleh kedapatan”
-         “Orang berbudi kita berbahasa, orang memberi kita merasa”
Pemikiran logik
-         Komunikasi manusia: penulisan, pertuturan, pembacaan atau pendengaran memerlukan pemikiran logik.
-         Logik – proses penaakulan berdasarkan bukti dan hujah jelas dan konkrit.
Konsep asas logik:
-         Premis
-         Silogisme
-         Penyataan umum dan khusus
-         Induksi dan deduksi
-         Falasi
-         Dalam pantun dan peribahasa ada premis dan kesimpulan.
-         Maksud pantun “Kerana gula semut mati/ Kerana semut gula terbuang/ dan /Kalau takut dilambung ombak/ jangan berumah di tepi pantai”
-         Peribahasa pula  “Lekuk batu dititik air selalu/ Usul-usul asal-asal, asal jangan ditinggalkan” (h. 9).
-         Pemikiran lateral
-         - Pemikiran yang memberi fokus kepada aspek kreativiti dan imaginasi.
-         - Memberi ruang mencari alternatif, bukannya mengikut “pemikiran batu” tetapi “pemikiran air.”
-         - Antara alat pemikiran lateral ialah CoRT1- 6.  Fokus CoRT1 sebagai asas pemikiran lateral.
CoRT1
-         PMI (Plus, Minus, Interesting)
-         CAF (Consider All Factors)
-         C&S (Consequence and Sequel)
-         AGO (Aims, Goals, Objectives)
-         FIP (First Important Priorities)
-         APC (Alternatives, Possibilities, Choices)
-         OPV (Other Point of View)
-         RULES, PLANNING, DECISIONS
Genre pantun dan peribahasa Melayu:
-         Kreatif dan imaginatif dari segi wajah fizikal dan dalaman
-         Kemerduan bunyi/ rima dan seimbang bentuk dan suku kata (pantun)
-         Wajah bahasa sarat dengan citra, simbol, metafora, kiasan dan ironi.
-         Ketaksaan makna di sebalik wajah kata.
 
Pemikiran lateral dalam pantun dan peribahasa:
-         Maksud pantun “Cubalah tabur padi segenggam / barulah tahu mana jadinya” (h. 12)
-         “Sambil menyelam minum air, menyerodok galas lalu” (h. 12)
-         “Awak tikus, hendak menampar kucing” (h.12).
-         “Baik-baik berjagung sementara padi masak” (h. 12)
-         “Belakang parang lagi kalau diasah nescaya tajam” (h.12)
-         Maksud peribahasa dan pantun boleh diaplikasikan mana-mana alat pemikiran lateral CoRT1 yang sesuai.
-         “Baik-baik berjagung sementara padi masak” (h. 12) aplikasinya boleh PMI,CAF, APC dan DECISIONS.
-         Teori SP4L/ SPB4L bukanlah teori   besar apatah lagi tersohor.
-           Teori ini muncul, digarap dan  mencari titik pemurniaan di persada jutaan teori.
-           Teori ini ada manfaat kepada khalayak   ilmu – harus mencari/ada pengikut dan diaplikasikan.
-           Teori ini hasilan sarjana tempatan tetapi bersifat global dari segi pemikiran.




Tiada ulasan:

Catat Ulasan