17 April 2016



TOPIK 4 (IV) GURINDAM
MENGHAYATI “GURINDAM DUA BELAS,” MEMBENIH ILHAM MENGARANG “GURINDAM 99 NAMA ALLAH”
Puisi merupakan suatu pengucapan dalam susunan yang istimewa yang dimanifestasikan dalam bentuk lisan, tulisan, dan elektronik selari dengan perkembangan teknologi terkini.  Puisi Melayu tradisional adalah sebahagian daripada puisi tradisional Nusantara yang mempunyai bentuk, isi, dan fungsi tersendiri. Genre puisi Melayu tradisional masih belum dapat dikonkritkan dengan jelas. Persoalan genre puisi Melayu tradisional masih diperdebat dalam kalangan sarjana. Namun begitu, dalam 34 senarai genre puisi Melayu tradisional, gurindam merupakan satu daripada puisi yang dinyatakan itu (Harun Mat Piah, 1989).
Gurindam sudah dikenali sejak zaman Hindu lagi. Istilah gurindam dikatakan berasal daripada bahasa Tamil, kirandam yang bermaksud perumpamaan. Za’ba (dalam Aripin Said, 1994) menyatakan bahawa gurindam adalah sejenis syair  yang tidak teratur rangkap-rangkap, dan suku katanya tidak tetap. Gurindam dikatakan sebagai sejenis puisi lama sama ada berbentuk terikat atau tidak terikat. Gurindam yang berbentuk terikat terbentuk oleh dua baris serangkap dengan a,a rima hujung baris. Bahasa gurindam pula bernas dan serius. Manakala isi gurindam mengandungi nasihat, didaktik, dan pengajaran moral (Safian Hussain, et al. 1988).
Jika diteliti, pelbagai pendapat tentang gurindam dikemukakan. Namun model gurindam yang dijadikan panduan bagi penciptaan dan penggubahan “Gurindam 99 Nama Allah” adalah “Gurindam Dua Belas” karya Raja Ali Haji. Istilah gurindam sebagai suatu istilah yang diterima umum adalah berdasarkan “Gurindam Dua Belas” karya Raja Ali Haji yang dikarang sekitar tahun 1846 (Harun Mat Piah, 1989). Menurut Raja Ali Haji, gurindam gurindam terbentuk  dua baris yang sejajar atau berpasangan ; baris pertama dianggap syarat (protasis), dan baris kedua sebagai jawab (apodosis).Antara ciri-ciri khusus gurindam, adalah: a. bentuknya bebas, dan tidak terikat dari segi rangkap atau tidak, b. bentuk yang terikat dengan mengambil kira model “Gurindam Dua Belas” yang berskema rima sama hujung baris, c. mempunyai ciri-ciri puisi tradisional, misalnya rima antara baris-baris sejajar atau terdapat unsur  aliterasi atau asonansi dalam setiap baris, d. isi gurindam terungkap hal  yang benar, serius atau perasaan yang berat, d. fungsi gurindam bukan dalam maksud bercerita seperti dalam prosa, seloka, mantera, dan teka-teki (Harun Mat Piah, 1989).
Semasa mengambil subjek kesusasteraan Melayu di peringkat Sijil Tinggi Persekolahan (STP), saya membaca “Gurindam Dua Belas” karya Raja Ali Haji. Kemudian, semasa mengikuti kursus sastera tradisional Melayu di Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM), saya pernah mendalami dan mengkaji gurindam sebagai satu daripada genre puisi Melayu tradisional.  Kemudian apabila saya mengajar subjek kesusasteraan Melayu sebagai kursus minor Bahasa Melayu di Universiti Utara Malaysia,  “Gurindam Dua Belas” menjadi antara bahan kajian pelajar dari aspek bahasa dan pemikiran.  Saya kagum dengan isi dan bahasa gurindam itu apabila mengkaji setiap fasa atau fasa demi fasa; Fasa yang pertama  hingga fasa yang kedua belas. Seterusnya apabila saya bersama dengan eSastera sebagai medan sastera siber yang membuka, dan memberi ruang untuk pelbagai genre karya sastera siber, saya mengarang dan menggubah gurindam siber di komuniti/ seksyen puisi Melayu tradisional.
Kembara sastera siber saya berterusan. Saya menyimpan semangat dan azam dalam hati mahu mengarang gurindam panjang yang terilham daripada “Gurindam Dua Belas.” Saya memikirkan subjek untuk gurindam siber yang paling hampir dalam diri saya adalah 99 nama Allah SWT.  Saya memikirkan banyak nama Allah SWT yang sekian lama saya jadikan amalan. Sejak sekolah menengah atas, pernah ustaz yang mengajar subjek sejarah Islam, ustaz Abdullah Al-Qari (2012) berpesan kepada anak-anak muridnya bacalah dengan yakin nama Allah, Ya Nur supaya Allah memberi  ingatan yang kuat, dan tidak mudah lupa kerana Allah Yang Maha Bercahaya.  Nama-nama Allah SWT yang memang sebati menjadi amalan saya, antaranya  adalah Ya Allah, Ya Rahman, Ya Awwal, Ya Rahim, Ya Waliy, Ya Sobur, Ya Musawwir, Ya Razzaq, Ya Mutakabbir, Ya Salam, Ya Karim, Ya Raqib, dan Ya Muhyi. Setiap nama Allah SWT ini ada fadilat tersendiri. Hanya Allah SWT Yang Maha Mengetahui. Seterusnya, saya masih menghayati, dan menyelami rahsia 99 nama Allah SWT yang tidak terjangkau akal manusia. Allah berfirman, bermaksud; “Allah SWT memiliki nama-nama yang indah, maka bermohonlah kepada-Nya dengan menyeru nama-Nya itu.” (Surah al-A’raf: ayat 180). 
Benarlah pernyataan bahawa Asma’al Husna merupakan nama-nama Allah Yang Maha Indah yang hanya milik Allah SWT. Nama-nama Allah bukan sekadar nama tetapi mempunyai khasiat atau fadilat yang menjadi amalan (Akmal Muhammad Zain, 2010). Saya masih lagi mentelaah buku-buku baru tentang Asma’ al Husna; misalnya selepas selesai mengarang “Gurindam 99 Nama Allah” saya  mentelaah pula buku kajian oleh Akmal Muhammad Zain (2010), Adil Akhya (2010),  Mohd Fauzi Hamat & Mohd Hasrul Shuhari (2011), dan Hassan Mia (2012). Insya-Allah “Gurindam 99 Nama Allah” kehadiran yang asalnya dalam bentuk siber, dijelmakan pula dalam bentuk cetak, menyegarkan, dan menyemarakkan khazanah genre puisi Melayu tradisional.

Azmi Rahman
UUM Sintok.

Rujukan
Ab. Rahman Ab. Rashid, Harun Jaafar, Mohd. Rosli Saludin & Talib Samat. (2003). Kamus teras sastera. Petaling Jaya: Pearson Malaysia Sdn. Bhd.
Abdullah Al-Qari B. Hj. Salleh (‘A.Q.HA.S). (2012). Atasi sakit anda dengan 63 penyembuhan sampingan. Batu Caves: Al-Hidayah Publication.
Arifin Nur. (1971). Kesusasteraan lama Melayu. Kota Bharu: Pustaka Aman Press.
Arifin Said. (1994). Puisi warisan. Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka.
Harun Mat Piah. (1989). Puisi Melayu tradisional: Satu pembicaraan genre dan fungsi. Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka.
Kamus dewan edisi keempat. (2005). Kuala Lumpur: Dewana Bahasa dan Pustaka.
Rahman Shaari. (2001). Bimbingan istilah sastera. Kuala Lumpur: Utusan Publications & Distributors Sdn. Bhd.
Safian Hussain, Mohd Thani Ahmad, Zakaria Ariffin, Ahmad Kamal Abdullah & Suhaimi Hj. Muhamad. (1988). Glosari istilah kesusasteraan. Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka.
Rujukan tambahan Asma’ al Husna
Adil Akhya. (2010). Kuasa ajaib Asma Husna. Johor Bharu: Pustaka Azhar.
Akmal Muhammad Zain. (2010). Zikir Asma’al Husna & fadhilahnya. Cetakan keempat. Kuala Lumpur: Al-Hidayah Publications.
Hassan Mia. (2012). Zikir Asma ul Husna: 99 nama Allah cahaya penawar, pelindung & pencapai hasrat keperluan harian. Cetakan keenam. Kuala Lumpur: Darul Nu’man.
Mohd Fauzi Hamat & Mohd Hasrul Shuhari. (2011). Asma’ al husna dan modal insan. Kuala Lumpur: Penerbit Universiti Malaya.



Tiada ulasan:

Catat Ulasan