5 April 2016


KURSUS KESUSASTERAAN: PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN (PdP)

1.     Subjek kesusasteraan di sekolah dan di universiti/ IPTA dan di luar negara; Beijing, London, Brunei, Singapura, Indonesia, Jerman, dan Amerika Syarikat – kajian teks, sejarah kesusasteraan, teks klasik, kaedah pengajaran, apresiasi karya, kritikan, teori sastera, dan khalayak sastera.
2.     Pengajaran – ilmu di universiti bagi mereka (para guru) yang major/ minor dalam bidang bahasa/ kesusasteraan Melayu.
3.     Pengajar – guru/ pengarang/ pengapresiasi. Aplikasi kaedah yang betul
4.     Masalah di pihak pengajar – tidak minat/ tiada sentuhan apresiasi.
5.     Masalah di pihak pelajar/ penerima – tidak minat/ luntur terhadap subjek kesusasteraan.
6.     Subjek kesusasteraan/ aliran sastera – persepsi masyarakat/ guru/ pelajar – rendah/ yang tidak/ kurang pandai versus aliran sains/ teknikal.
7.     Siapa yang salah: Guru atau pelajar atau sistem pendidikan atau pelaksana sistem?
8.     Kaedah pengajaran berkesan subjek sastera? Ilmu, praktikal, pemahaman terhadap teks, teori, kenali teks atau pengarang, analisis dan apresiasi teks.
9.     Kesusasteraan bukanlah subjek yang kaku atau kering – ada unsur manusia dan kemanusiaan/ karya yang hidup.

Azmi Rahman
SEML, UUM 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan