20 Februari 2016




NOSTALGIA SALAM SARJANA DARI KELANTAN


Lama juga saya tidak memasukkan entri terbaru di ruang blog esastera. Saya terima SMS dan e-mel terutamanya daripada para pelajar Sarjana di Kota Bharu, bertanyakan masalah blog saya itu. Hal ini disebabkan ada masalah yang dihadapi oleh ruang maya esasterawan ini. Maka dibiarkan saja ruang itu tanpa apa-apa dan tidak boleh dilawati oleh para pelawat siber. Ketidakkinian entri disebabkan juga saya terlibat dengan promosi program Sarjana Pengajian Bahasa Melayu Kontemporari, dan Bahasa Inggeris (Applied Linguistics) bagi bidang Kemanusiaan, Kolej Sastera dan Sains (CAS), UUM di Kelantan/ Kota Bharu. Bersama saya ialah Profesor Madya Dr. Nuraini Yusoff (lebih mesra dengan panggilan Kak Ani), pengerusi bidang Kemanusiaan selaku ketua delegasi, Dr. Nor Hashimah, mewakili bahagian program Sarjana Applied Linguistics, Cik Rohizah Halim dan saya, mewakili bahagian Bahasa Melayu dan Dr. Rosli Mohamad bagi program Sarjana Komunikasi Kepengurusan. Kami menginap di Renaissance Hotel. Hotel ini selesa, dan berada di lokasi yang strategik. Bermula dari 15 hingga 18 Februari 2009, kami berada di Kelantan bagi tujuan promosi ilmu yang kami namakan Program Pembangunan Ilmu Sepanjang Hayat. Bertemu dengan para pelajar Sarjana di Kota Bharu, sungguh menyeronokkan dan menggembirakan hati saya. Saya kagum dengan semangat dan kesungguhan mereka menjadi sang pemburu ilmu, bukan untuk kenaikan pangkat atau jawatan (buat masa kini). Pada masa mendatang, memiliki ijazah Sarjana bagi guru-guru barangkali suatu keperluan. Maka mereka bersedia lebih awal sebelum apa-apa dasar baru dunia perguruan diimplementasikan khasnya ijazah kedua, perjawatan dan soal gaji. Namun, bila berbicang-bincang dengan mereka, bukanlah soal material menjadi harapan mereka. Mereka lebih mahukan ilmu kerana sekian lama mereka tinggalkan alam ilmu setelah meninggalkan kampus universiti. Saya pun selalu memberi semangat kepada meraka supaya berterusan memburu ilmu hinggalah ke tahap ijazah Doktor Falsafah. Selain itu, dunia ilmu penuh cabaran dan tiada jalan pintas bagi mencapai impian murni sebagai seorang sarjana dan pakar bidang. Sebarang halangan semasa memburu ilmu, hadapilah dengan tenang dan sabar. Jangan terlalu menekan dan tertekan sehingga mengganggu emosi.   Malam 16 Februari 2009, kami bertemu di New Horizon Restaurant, Kota Bharu. Kami bertemu dan meraikan calon-calon sarjana Pengajian Bahasa Melayu Kontemporari dan Apllied Linguistics. Inilah cara kami dari Bidang Kemanusiaan, CAS meraikan, sekaligus mencipta hubungan silaturahim dalam dunia ilmu tanpa sempadan dan sepanjang hayat. Bukanlah jamuan yang tidak seberapa itu oleh kami tetapi apreasiasi kami terhadap minat dan kesungguhan calon-calon sarjana dari Kelantan menjadi pemburu ilmu adalah fokusnya. Di majlis penuh makna pertemuan dan perjuangan ini, saya bacakan sebuah sajak yang terilham sepanjang perjalanan merentasi lebuh raya Timur-Barat, memerhatikan warna-warni bunga-bungaan dan kehijauan alam, perjalanan di Kota Bharu, dan berakhir aksara terakhir di New Horizon Restaurant. Inilah sajaknya yang asal:

BELAJAR MENTAFSIR JALUR KEHIDUPAN DI ATAS CERMIN MAKNA

Kehidupan adalah seekor burung
terbang, terbang
singgah di ranting pengalaman.

Seekor burung itu belajar pula
mentafsir makna awan dan langit
awan menghimpunkan makna kejernihan
langit mencantumkan makna kembara panjang.

Ya, siapa mentafsir makna bunga sejarah?
tidak padam di padang perjuangan.
ya, apa makna jalur kehidupan masa silam?
bukan salam yang sarat dengan rindu kosong
dan air mata kedukaan..

Ah, biar hidup memaknakan air
dari puncak gunung
ruang diri tidak terbiar di pinggir mimpi.

Perhatikan cermin
ada wajah yang ditinggalkan sepi
ada wajah yang diukirkan
masa depan yang indah
wajah yang satu.

Biar kecil cermin makna
namun besar makna kehidupan
terbanglah sang burung

Di ruang hidup
hadapilah
terang cermin makna.

New Horizon Restaurant
Kota Bharu
16 februari 2009. 


Tiga hari, tiga malam di Kota Bharu, bagi program promosi pengajian sarjana dan sepanjang hayat warga Kelantan, ada hal lain yang menarik dan mengesankan untuk dinotakan di ruang ini. Pertama, jaringan kerjasama antara UUM CAS, terutamanya bidang Kemanusiaan terjalin. Kami mengenali ramai kawan yang dapat dijadikan ‘duta kecil’ bagi menjayakan program ilmu ini. Jaringan ilmu dan persahabatan ini penting dalam usaha merapatkan hubungan antara UUM dengan warga Kelantan, terutamanya institusi pendidikan. Kedua, saya secara peribadi bertemu dengan kenalan sesekolah dan sekuliah yang telah lama terpisah. Setelah tamat persekolahan dan kuliah di universiti, kami membawa diri masing-masing, berkeluarga dan membina kerjaya. Namun, kunjungan ilmu ke Kelantan telah mempertemukan saya dengan Ramli Che Soh, kawan lama, kini Pegawai Daerah Bachok, Zulkifli, guru di Sekolah Menengah Tendong dan saudara-mara yang berasal daripada Tendong, kampung arwah ayah saya. Bila berjumpa, kami tetap seperti dulu, masih mesra dan bernostalgia zaman di sekolah dan di universiti. Selain itu, saya bertanya khabar mengenai kawan-kawan lain. Ada yang sudah berjawatan tinggi, dan ada yang sudah kembali ke rahmatullah.  Pulang ke Jitra pada 18 Februari 2009, melalui Gua Musang kerana Kak Ani hendak ke Cameron Highland kerana urusan penyelidikan. Perjalanan ke Gua Musang, berjalan lancar dengan menaiki MPV Hyundai Starex yang dipandu oleh pemandu kami yang berpengalaman, Abang Man namanya. Hanya sebelum memasuki Cameron Highland, selepas Lojing, kenderaan kami terhalang oleh trailer yang terbabas di selekoh. Namun, kami berjaya melepasi halangan itu meskipun dalam kesulitan laluan. Inilah pertama kali saya melalui kawasan perbukitan Lojing yang sejuk, dan dipenuhi tumbuhan dan sayuran yang menghijau. Luas juga kawasan pertanian kekal di Lojing. Namun, di sebalik kehijauan itu, ada unsure penodaan terhadap alam sekitar yang menghijau. Kawasan bukit di Lojing diterokai sewenang-wenang, seolah-olah tiada kawalan oleh pihak-pihak bertanggung jawab. Bukit sudah ditarah, demi kehendak kebendaan. Pada saya, ungkapan ‘sayang seribu kali sayang’ saya terhadap alam sekitar yang harmoni, sudah tidak harmoni lagi.Lihatlah bukan sekadar bukit digondolkan, malahan sungai juga tercemar. Dari kejauhan, saya nampak air sungai tercemar. Memikirkan lebih jauh, apa terjadi kepada hidupan dalam sungai? Hidupkah mereka atau sukarnya mereka bernafas? Bila melintasi perkampungan orang Asli, sepanjang jalan raya, terfikir saya, bagaimana mereka mahu mencari rezeki di sungai jika sungai sudah tercemar? Si peneroka alam sekitar dan penceroroh alam sekita, tidak memikirkan alam yang selama ini harmoni dengan orang Asli, kini sudah tercemar dek tanah dan racun. Semacam saya tidak percaya akan apa yang terjadi di Lojing, juga di Cameron Highland. Laporan media elektronik yang saya baca dan tonton sebelum ini, menjadi kenyataan. Saya bertanya.”Situasi ini akan semakin pulih atau semakin parah?” Jika manusia asyik dan leka dengan nafsu dan kebendaan, tanpa memikirkan masa depan generasi akan datang, membiarkan alam sekitar musnah, maka akan kita terima padahnya. Apa maknanya kita laungkan slogan, “Cintailah Alam Sekitar Kita” jika kita sendiri yang memusnahkan alam sekitar kita. 16 Februari 2009, adalah Ulang tahun ke-25 UUM. Sambutannya di kampus Sintok cukup meriah. Pada malam 15 Februari 2009, ada persembahan pantomin di Sintok. Ada slot baca sajak oleh saya. Namun, pada malam itu, saya di Kota Bharu. Justeru, slot tersebut ditiadakan. Kecewa juga saya kerana tidak berkesempatan membaca sajak demi UUM, universiti yang saya cintai. Sintok, ada cerita sejarah tersendiri yang pernah saya rakamkan dalam antologi sajak Gema Lembah. Sajak ini adalah sajak terbaru sempena UUM berusia 25 tahun, pada sambutan Jubli Perak. Inilah sajak yang sepatutnya saya baca pada malam 15 Februari 2009 untuk tatapan semua.

DI LAMAN WARISAN PERJUANGAN

Bunga ketenangan tumbuh di laman bersama
Wangi keamanan merebak di ruang berzaman
Membuah kebahagiaan yang sukar dirampas
Jiwa hidup dan membesar di tanah pusaka
Bermimpi pelangi menggenggam warisan bangsa.

Tidak lama awan berkawan dengan mentari
Angin ganas membawa titik-titik bergolak
Tangan-tangan hitam merampas kebahagiaan
Mengecaikan kuntuman di laman damai
Ruang bumi warisan diselaputi kabut
Darah dan darah tumpah
Di laman warisan menebal benteng perjuangan
Di wajah berani, tiada ruang petualang menconteng arang.

Diri bangkit dengan semangat berani
Bumi warisan adalah milik kami
Kami pertahankan
Memancung tangan-tangan hitam
Menjernihkan ruang diselaputi awan hitam
Darah juang membasahi bumi warisan.

Jangan dinyalakan api perjuangan
Kami akan bakar tangan-tangan hitam
Biar menjadi debu sejarah
Dihanyutkan di sungai kehidupan.

Jangan dihidangkan air semangat
Kami akan simbah api ganas membara
Terpadamlah niat berapi di padang terbuka
Rebah satu persatu petualang di tangan pejuang

Jangan dihadiahkan piala kekalahan
Kami hanya kenal kemenangan
Terpasak di hati hadiah perjuangan
Sebuah piala bersalutkan darah
Diletakkan di peterana bangsa
Mulianya warisan perjuangan
Tiada penamat di helaian sejarah watan.

AzmiRahman
UUM CAS
Januari 2009.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan