20 Februari 2016




MONOLOG SANG KERBAU


”Aku jelongak rampung
di sekeliling aku sudah terjual kebodohan
aku runcing tanduk, panjang tanduk,
tiada menanduk orang pun
sebenarnya siapa yang berada dalam gelap?
kau telah meminjam tanduk aku.

Aku sering dikejutkan gongmu
kau sengaja bermain gong di telingaku
aku kenal rumput dan lumpur
kenapa kau lulutkan jebat padaku?
lumpur adalah hadiah bermakna buatku
atau rumput kau letakkan di depanku.

Bermain-main denganku
terkena ekorku di mukamu
aku sudah lama berkawan dengan lumpur
bukan berkawan denganmu
tidak rugi aku berkawan dengan sesiapa
jangan panjangkan tanduk aku
tanduk aku sudah sedia panjang
kau yang masih tidak bertanduk.

Aku dipegang pada tali
kau dipegang pada mulut
siapa yang lebih menepati janji?
aku sudah pulang ke rumah mimpiku
bila diajak tuanku hanya dengan suara
kau masih leka membiarkan aku kelaparan
aku sekawan sukar kau kawal
kau seorang tiada dapat dimaklumi
ideologi aku bersatu, ideologi lumpur dan rumput
itulah kehidupan panjang aku
kau terlalu pandai dan tanpa tali di hidung
ideologimu berpelangi.

Aku di kandang, emas kau berpura
selamat aku di kandang
selamat harta kau
rumput hijauku di luar kandangku
aku di kandang, tiada kau peduli
aku bertanduk, dan rotan beronak
tanduk adalah kekuatanku
kau takut pada tandukku.

Jangan kau beri aku pelana
berikan aku lumpur, tali dan rumput
tali di hidungku
kata-kata pula di lidahmu
jangan kau putuskan taliku
jangan kau lumatkan kata-katamu
jangan kau maling aku
jangan kau musangi ayam
kau tariklah taliku
kau kurunglah ayammu di reban
aku akan menandukmu
aku akan pergi.

Jangan kau hukum aku
jangan kau putuskan taliku
aku bukan pembulang tali
kau yang berikan tali
kau cucuk hidung aku
tiada suara kukhabarkan deritaku
kau jadikan susuku darah dagingmu
kau namakan sang sapi
aku sakit tanpa bersuara
sang sapi bersuara senang atas kesakitanku.

Aku sekandang kau handal gembalanya
kenapa kau seorang tiada terjaga?
aku faham bahasa kerbauku
kau masih kabur bahasa manusiamu
bahasamu bukan bahasa lumpur dan rumput
aku dan rumput hijau adalah kehidupan lamaku
aku sudah faham makna memakan rumput
aku sudah faham makna bermandikan lumpur.

Kau lihat langau di ekorku
kau lihat debu di atas tunggul
kau adalah debu dan langau itu
datang dan pergi dalam dunia kecil aku.

Aku tidak membenci kubangku
kubangku adalah dunia pengalamanku
ideologiku adalah lumpur dan rumput
sesekali kau berkubang denganku
kau mencari aku di padang atau di kubang
jangan, mataku tajam bila kau memilih-milih aku.

Jangan kau hambat aku melabuh
kau dibeliti tali hidungku
kau terhumban ke rumputku
kau berkubang dalam lumpurku
kau menolong aku ditangkap harimau
harimau itu membaham kau
aku masih di kubang
di kubangku, bukan gelanggang sang harimau.

Kau pegang pada taliku
kau tarik aku ke kandang
aku pegang pada kata-katamu
jangan racuni kata-katamu
seekor aku berkubang
sekandang kena luluknya
seekor aku membawa lumpur
sekandang mercik dan terpalit lumpurnya
mengapa aku dengan palitan lumpur?
mengapa kau tidak dengan gelumang dosa?
setitik dosa, rosak pahala kehidupanmu
tidak terpalit dosa pada orang lain.

Kau katakan aku dicucuk hidung
hidungmu tidak dicucuk
hatimu telah dirantai
lidahmu telah dipenggal
langkahanmu mengikut arah
jangan kau menanduk anak bukan dengan hujungnya
seperti aku menanduk lumpur dan rumput.

Jangan kau menjadi aku tersepit leher
dihela tanduk sudah panjang
dilalukan badan sudah besar
kau masih boleh berhenti bernafas
menundukkan tanduk panjangmu
aku menjadi semakin kecil.

Tandukku bercerita tentang aku
kau mahu mengambil tandukku
menjadi hiasan dinding rumahmu.

Jangan kau berkerbau seperempat ekor
berkandang sebagai orang
biarlah aku di kandang
biarlah kau di kandang rumahmu
sesekali jangan kau asyik mendongak langit
pandanglah rumput hidup aku yang kau pijak
fahamilah kubang adalah tanah
tanah adalah asal dirimu.”

AzmiRahman

Nota:
1.    Sajak ‘Monolog Sang Kerbau’ terhasil berdasarkan penelitian 35 ungkapan peribahasa Melayu dalam Abdullah Hussain, (1982). Kamus Istimewa Peribahasa Melayu. Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka, Kamus Dewan Edisi Keempat, (2005). Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka, dan Kamus Besar Utusan, (1995). Kuala Lumpur: Utusan Melayu Publications.




































Tiada ulasan:

Catat Ulasan