13 September 2015



TRAGEDI BOLA SEPAK MALAYSIA             

Insiden yang memalukan Malaysia. Itulah ungkapan yang dapat saya nyatakan apabila menatap berita di TV dan membaca berita di akhbar  cetak serta elektronik tentang perlawanan antara Harimau Malaya menentang Arab Saudi dalam kempen kelayakan Piala Dunia 2018 dan Piala Asia 2019. Perlawanan itu diadakan di Stadium Shah Alam. Keputusan perlawanan memihak kepada Arab Saudi (2) dan Harimau Malaya (1). Namun perlawanan terpaksa dihentikan pada minit ke-87 angkara huru-hara yang dicetuskan oleh penyokong Malaysia.
 
Apa sudah jadi? Amarah Ultras Malaya yang merupakan penyokong fanatik bola sepak Malaysia memprotes terhadap prestasi terburuk pasukan bola sepak Malaysia yang kalah 10 – 0 kepada Emiriah Arab Bersatu (UAE). Mereka membakar dan membaling suar, membakar mercun dan bom asap ke tengah padang. Sebenarnya mereka marah kepada Persatuan Bola Sepak Malaysia (FAM) kerana pengurusan lemah dan tidak serius meningkatkan prestasi bola sepak Malaysia. Pemain-pemain Malaysia kelihatan tidak bermaya dan tiada pula pelapis yang berkemahiran tinggi dalam bola sepak. Yang menonjol pula ialah pemain import dalam Liga Super dan Liga Malaysia.
Dalam hal ini, kita tunggulah apa hukuman Persekutuan Bola Sepak Antarabangsa (FIFA) terhadap insiden ini. Kes ini memang berat dan serius. Justeru, FIFA tidak akan berkompromi dalam menghukum pasukan bola sepak Malaysia (Harimau Malaya) dan FAM.

Azmi Rahman
September 2015



Tiada ulasan:

Catat Ulasan