12 September 2015



INDAHNYA DALAM ALAM PERCINTAAN

Suatu hari Sabtu, saya ke kampus kerana berkuliah dari jam 8 pagi hingga 11 pagi, kemudian sambung pula dari jam 3 hingga 6 petang. Begitulah setiap Sabtu, hari cuti, namun saya bekerja. Namun, untung juga bekerja hari Sabtu, dapatlah menjengah dan melawat teman-teman siber di eSastera, juga dapat saya berkarya. Selain itu, bekerja hari Sabtu, saya seronok kerana dapat berinteraksi dengan para pelajar yang berumur. Mereka berpengalaman sebagai pentadbir dan pegawai pendidikan atau guru. Banyak ilmu dan pengalaman yang dapat saya berkongsi dengan mereka.  Setelah kuliah, saya berehat sekejap di bilik sementara menunggu masa untuk makan tengah hari. Selalunya saya singgah ke kafeteria DPP bersendirian. Saya selalu begitu kerana senang hendak singgah ke mana yang saya suka. Maka tergerak di hati saya hendak makan di kafe DPP Perwaja. Setelah membayar di kaunter, saya mencari lokasi untuk menjamu selera. Tempat yang menghadap televisyen, penuh diduduki penghuni Dewan Penginapan Pelajar (DPP).  Di suatu sudut, di sebalik tiang kafe, ada tempat duduk. Saya pun duduklah dengan senang hati. Di depan saya, ada dua pasangan. Saya fikir  mereka ini  dalam alam percintaan. Mereka membelakangi saya. Mereka duduk begitu rapat. Sambil menjamu selera, mata saya memerhatikan gelagat mereka terutamanya pasangan yang betul-betul berada di depan mata saya. Saya sudah habis makan tapi mereka perlahan-lahan menghabiskan makanan. Mereka berkongsi air. Air yang berbaki si perempuan itu, dihabiskan oleh si lelaki. Sambil menghabiskan air, saya masih memerhatikan gelagat mereka. Si lelaki itu pula menghabiskan makanan berbaki dalam pinggan si perempuan, juga lauknya. Sambil makan, mereka berbisik-bisik seolah-olah mereka tidak sedar saya berada di belakang mereka. Begitu sekali gelagat mereka bila dalam alam percintaan. Romantik sekali. Semasa memandu, pulang ke bilik pejabat, terfikir saya alangkah bahagianya mereka bila hidup bersama sebagai suami isteri. Mungkin pengalaman  bercinta dan bersama di kampus memberi makna kehidupan ‘kebersamaan’ kepada mereka. Mungkin juga semua itu hanyalah lakonan. Bila bersama, terpancarlah realiti yang jauh, tidaklah seperti pengalaman bersama dan bercinta di kampus. Sukar juga saya hendak menjawab kerana saya tiada pengalaman bercinta di kampus. Apa-apapun bercinta di kampus, semasa jadi pelajar, ada keseronokan dan dukacaritanya.

Azmi Rahman
Sintok 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan