12 September 2015


TETAMU DI LEMBAH SINTOK :
BERMULALAH DETIK PERJALANAN BARU
Selalunya apabila bermula semester pertama bagi sesi pengajian baharu, lebuh raya Utara-Selatan, menghala ke Kedah/ Perlis sangat sesak dengan kenderaan. Almaklumlah, pendaftaran ribuan pelajar baharu di kampus UUM Sintok dan UniMAP di Perlis. Pagi-pagi lagi para pelajar bersama keluarga datang ke kampus, dan pulang pada waktu petang. Biasanya dalam situasi begini, saya ke Sintok, selepas jam 11.00 pagi kerana jangkaan saya jalan raya tidak sesak dengan kenderaan. Begitulah bila bermula sesi pengajian baharu, kampus akan penuh sesak dengan pelajar dan keluarga pelajar. Laluan dalam kampus sesak dan terpaksa dikawal oleh pihak keselamatan Universiti.
Seronok para pelajar sekarang. Datang ke kampus bersama keluarga. Tidak semasa saya dahulu, dari Kota Bharu ke Kuala Lumpur, saya redah saja sendirian. Dengan berbekalkan dua pasang pakaian, saya menaiki bas ke Pudu Raya. Dengan duit dalam poket hanya RM100.00. Kalau sekarang, duit sebanyak itu mana cukup. Anak-anak sekarang, masuk universiti sebulan belanjanya lebih kurang RM200.00 sebulan atau lebih. Anak kawan saya, belanja RM500.00 sebulan. Ada kereta dan telefon pintar pula. Semasa saya belajar di universiti, belum ada lagi alat komunikasi itu. Komputer pun masih  guna software yang tidak secanggih sekarang. Saya hanya memiliki mesin taip buruk untuk menaip tugasan. Sekarang, kalau pelajar tidak memiliki telefon bimbit atau telefon pintar dan notebook/ tablet, tidaklah  lengkap sebagai pelajar universiti.
Semasa saya belajar dulu, berbatu-batu jalan kaki pagi, petang dan malam. Nostalgia silam yang perit, mengajar saya menjadi manusia yang tabah dan tahan diuji oleh-Nya. Bila diingati lagi, makan sajalah apa yang ada. Pernah saya makan mi segera selama sebulan kerana kehabisan wang sementara menunggu duit biasiswa JPA masuk. Kalau hendak makan mewah, hanya dalam mimpi saja. Itu pun kalau mimpi begitu menjelma. Bila saya terfikir 4 tahun belajar di peringkat ijazah sarjana muda dan 2 tahun di peringkat sarjana, pada tahun 1980-an, saya tidak terfikir mahu menghubungi ayah, ibu atau adik-adik di kampung. Sesekali bila saya pulang bercuti, baharulah berjumpa dengan mereka. Saya pula tidak kerap  pulang bercuti kerana masa cuti panjang, saya selalu sertai aktiviti sastera dan membaca puisi di dalam negara dan di luar negara. Berbaloi masa belajar, saya dapat melawati seluruh pelosok bumi Malaysia, dan ke luar negara; Thailand, Brunei, Indonesia, dan Singapura, kemudian mengembara ke negara orang putih (UK). Bila kita keluar, dan melihat negara orang, banyak kita dapat belajar tentang bahasa, budaya dan sosial mereka. Kita jadi lebih prihatin dan luas dimensi pemikiran.
Para pelajar Universiti yang masih belum bekeluarga hendaklah mengambil peluang untuk meluaskan horizon minda. Selama empat tahun di kampus, pejam celik pejam celik selesai pengajian; dapat ijazah, kemudian bekerja, dan bekeluarga. Begitulah rutin hidup manusia.  Yang baru menjadi pelajar dan bergelar pemburu ilmu, carilah ilmu dan pengalaman yang sedikit atau sekelumit di mayapada ini buat bekalan di dunia dan di akhirat nanti. Moga kalian berjaya tempuhi segala cabaran yang mendepani. Apa-apapun kalian maafkan segala sejarah lepas yang melusuhkan nafas hidup, dan beri laluan bersemangat kepada masa mendatang. Tidak lupa saya kepada para calon sarjana Pengajian Bahasa Melayu Kontemporari di Kota Bharu, di Kuala Terengganu, di UUMKL, dan di kampus UUM Sintok. Tidak lupa juga kepada para pemburu ilmu peringkat Sarjana Muda di Sintok. Janganlah berdendam kepada sejarah duka tetapi padamkan sejarah itu, lalu bangkitlah dengan semangat diri yang baru.
Azmi Rahman
Jitra - Sintok

  


Tiada ulasan:

Catat Ulasan