25 Februari 2017

SCIM1043 TOPIK 3 PEMIKIRAN KRITIKAL/ KRITIS

Definisi 

Merujuk kebolehan manusia untuk mencipta gagasan, pengertian, hujahan, penilaian, membuat keputusan dan menyelesaikan masalah.

Daya intelektual untuk membangunkan, mempertajamkan, memperhaluskan dan mengembangkan aktiviti minda.

Pemikiran reflektif atau timbal balik yang berusaha untuk memutuskan sama ada untuk menerima atau menolak sesuatu maklumat.  

Pemikiran yang menekankan soal fakta yang benar ataupun salah, soal bahasa yang mana jelas atau kurang jelas dan terutama sekali soal susunan hujah sama ada sah atau sebaliknya bagi sesuatu perkara.

Pemikiran berasaskan pengalaman dan hasil kajian, berfikir secara serius atau mendalam dan seterusnya membuat pertimbangan, kecekapan dan keupayaan menggunakan minda untuk menilai kemunasabahan atau kewajaran sesuatu idea, meneliti kebernasan, kebaikan dan kelemahan sesuatu hujah dan membuat pertimbangan yang wajar dengan menggunakan alasan dan bukti yang munasabah.

Ciri Pemikiran Kritikal

Pemikiran kritikal atau kritis bersifat: (Nyatakan contoh yang sesuai)

Logik atau logikal.

Tetap dan tidak berubah. Setelah membuat keputusan tentang sesuatu perkara, maka ia tidak akan berubah.

Analitikal yang bererti memberi perhatian terhadap unsur, elemen, bahan, perkara satu persatu dan bertujuan menghurai dan meneliti satu persatu sesuatu perkara itu.

Penilaian penting dalam membantu individu membuat keputusan secara bijak dalam sesuatu perkara.

Kritikal boleh difahami sebagai menimbang yang membawa maksud menilai, membezakan, memutuskan dan menyoal sama ada sesuatu perkara itu benar atau salah.

Tidak bias atau tidak berat sebelah. Tidak menyebelahi mana-mana pihak dalam meletakkan sesuatu keputusan. Bersifat neutral dan tidak berat sebelah membolehkan, rasional, waras dan ada justifikasi terhadap sesuatu yang dilakukan.

Tujuan dan Kepentingan Pemikiran Kritikal

Digunakan untuk berhujah secara lebih berkesan, logik dan rasional.

Penyataan tidak dapat dipalsukan dan diselewengkan. Oleh itu, tidak boleh menerima sesuatu perkara itu secara keseluruhan malahan perlu kepada penilaian secara kritikal.

Pemikiran kritikal amat penting dalam kehidupan seharian sama ada dalam hal yang kecil atau besar.
Rujukan
Mohd Azhar Ab. Hamid (2001), Pengenalan Pemikiran Kritikal dan Kreatif. Skudai. Penerbit UTM


Tiada ulasan:

Catat Ulasan