14 Februari 2017


NOTA S.I.N.T.O.K

Nota ini buat pelajar BCIM dan para pemburu ilmu di UUM Sintok. Anda sebagai pelajar dalam bidang industri kreatif dan seni persembahan (IKSP), anda nanti adalah pemain, penggiat dan pengurus IKSP negara, falsafah S.I.N.T.O.K hendaklah meresapi di dalam diri anda:

S = SEMANGAT. Semangat tinggi dan bersungguh hendaklah ditanam di dalam diri untuk menggapai impian memiliki ijazah BCIM (Hons.). Semangat juga anda tanam untuk mempelajari dan menguasai ilmu IKSP serta apa jua ilmu demi kerjaya pada masa akan datang. Selain itu, semangat anda untuk terus menyambung pengajian ke peringkat lebih tinggi (MA dan PhD.).

I = IDEA. Idea baharu hendaklah selalu muncul daripada minda anda. Idea yang kreatif dan kritis adalah digalakkan demi perubahan yang lebih baik dan positif dalam hidup.

N = NAWAITU/ NIAT. Niat hendaklah tulus dan ikhlas dalam pencarian ilmu. Kalau yang muslim, niat apa jua tindakan adalah kerana Allah SWT.

T = TRANSFORMASI. Setiap apa yang dipelajari hendaklah anda TRANSFORMASI kepada bentuk yang bermanfaat, misalnya ilmu dan pengalaman, anda TRANSFORMASI kepada bentuk yang kreatif (lagu, buku, lakonan, filem, animasi dan sebagainya).

O = ORGANISASI. Organisasi bermaksud susunan yang teratur dan sistematik, biasanya daripada IDEA dijelmakan kepada suatu banda fizikal atau berwajah. Setiap apa yang kreatif yang dihasilkan, ada ORGANISASInya, misalnya skrip drama dan filem serta lirik.

K = KARYA. Karya adalah apa yang dihasilkan oleh seseorang. Dalam hal ini, karya dimaksudkan sebagai karya kreatif sama ada dalam bentuk bercetak atau elektronik, misalnya puisi siber, novel, skrip, dan buku kreatif.

Selamat berjuang dan menyumbang untuk IKSP negara.

Salam hormat.


Azmi Rahman

SCIMPA


Tiada ulasan:

Catat Ulasan