24 Februari 2017


LAGU MIMPI DARI KAMAR BERKACA

Kawan, kehidupan ini membosankan
Aku bernafas dalam ruang berdebu
Aku tidak boleh berkata tidak
Darah hidup telah menjadi air beku
Kemudian cair di kepanasan perjalanan.

Segalanya hendaklah diiyakan
Di genggaman sudah ada kemenangan
Aku belum tewas di atas langkahan
Bertahun-tahun aku mengusung aksara berapi
Kau lihat asap kehidupan
Berkepul di langit harapan
Menghilang di celah awan pasrah
Kau lihatlah jalur mimpi aku dari kamar berkaca.

Aku takut pada kesepian
Aku pernah dibakar kerinduan
Kejauhan menjarakkan cinta
Kesepian menjerut keberanian
Tiada kawan untuk bicara benar
Dalam barisan perjuangan
Semakin sarat dengan bilah duka.

Kamar kaca akan pecah
Mimpi mengalir di dinding kamar
Tiada siapa menjadi pengikut
Sendirian adalah keberanian
Doa panjang aku yang belum dimakbulkan Tuhan.

Mimpi menyimpulkan kebenaran hidup
Menjalar dan berakar di dinding kamar berkaca
Dari luar dinding terang dan telus
Kau boleh menembusi wajah mimpi aku
Kau sukar menterjemahkan aksara mimpi
Tergantung di dinding kaca yang retak.


Mimpi aku telah terkepung dalam penjara
Dinding kamar sudah retak
Mimpi menjadi segugus kuntuman
Berkecai diramas jemari mentari dengki
Lalu angin kejam menghempaskan seluruh kuntuman
Ke sudut kamar berkaca ini.

Kau lihat aku sedang bermimpi
Aku belum bangkit dari ranjang berduri
Malam kelam hadiah hari jadi ke berapa aku
Kekasih siapa ditinggalkan
Kuntuman yang berkecai itukah?

Lagu mimpi aku yang sumbang melodi
Penggubah lagu telah mati
Nota lagu mimpi yang robek
Dinding berkaca adalah saksi terbaik
Mimpi aku tak bertemu di ruang terbuka
Dalam kamar berkaca terkepung
Mimpi menjadi lagu
Lagu mimpi menjadi asap mengganggu mimpi baru aku.

AzmiRahman
Jitra, Kedah

Soalan: Apakah maksud sajak ini?




Tiada ulasan:

Catat Ulasan