1 Julai 2015


BERBUKA PUASA DI KUALA PERLIS


Pada Ramadan ke-11, aku dan isteri bercadang untuk berbuka puasa di Kuala Perlis. Aku mahu berbuka puasa dengan ikan siapa bakar kunyit, tom yam dan ulam-ulaman yang isteri aku bawa dari rumah. Terbayangkan ikan siakap bakar, sudah menambah selera untuk ke sana. Lagi pun sudah lama aku tidak berkunjung ke Kuala Perlis. Aku selalu singgah ke sana, menikmati udara laut yang segar.

Jam 6.30 petang, kami bertolak dari Sintok ke Kuala Perlis. Kami tiba jam 7.15 malam. Kami diberitahu oleh orang Masjid Al Hussain ada juadah berbuka puasa. Apabila tiba waktu Maghrib, kami pun berbuka puasa bersama-sama tetamu lain ke singgah di masjid itu. Menu berbuka puasa hanyalah kurma, bihun, bubur, dan kuih-muih. Selepas berbuka, kami menunaikan solat Maghrib. Selepas solat Maghrib, kami bercadang untuk menikmati ikan siakap bakar. Ada pula nasi disediakan di masjid; lauk ikan goreng, pajeri terung dan nenas serta sambal belacan.  Dalam hati aku berkata, “Sedap juga kalau makan nasi ini.” Kami pun makanlah nasi di masjid.

Setelah bersolat Isyak, kami teruskan bersolat Terawih. Di Masjid Al Hussain, solat Terawih hanya 8 lapan rakaat dengan solat Witir 3 rakaat. Kalau solat Terawih di Kedah, 20 rakaat, dengan solat Terawih 2 campur 1 rakaat. Setiap 4 rakaat, diselitkan bacaan selawat ke atas Nabi Muhammad SAW dan dibacakan doa. Di Masjid Al Hussain (di Perlis), solat Terawih dilakukan terus menerus 8 rakaat tanpa apa-apa bacaan selawat dan doa. Tempoh solat Terawih pula cepat selesai; kira-kira 30 minit sahaja.

Selesai solat Witir 3 rakaat, tanpa doa, kami pulang ke Jitra. Perut sudah kenyang dan tidak boleh diisi lagi dengan nasi dan ikan bakar siakap.

Begitulah sebuah perjalanan hidup ringkas kita yang ditentukan oleh Allah SWT. Kita hanya mampu merancang tetapi Allah SWT Penentu Segala-galanya. Ya Baari.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan