5 Mac 2017

SCIM1043 TOPIK 4 

CIRI-CIRI INDIVIDU KREATIF (Baca H50-52)

Di dalam sesebuah organisasi atau institusi atau di mana-mana pun, terdapat individu kreatif yang mempunyai ciri-ciri berikut:

     1.Tidak suka bekerja rutin yang terikat dengan masa dan keadaan.
     2. Suka bekerja sendirian atau dalam kelompok yang sama minat.
     3. Bekerja di luar masa kerja biasa atau fleksibel.
     4. Tidak suka formaliti dan mahu bebas.
     5. Tidak suka publisiti.
     6. Berkemampuan mencipta bermacam-macam idea dan karya kreatif.
     7. Suka cabaran tetapi bukan mencabar keegoaan diri.
     8. Suka kerja yang khusus dan tidak suka banyak kerja.
     9. Tidak suka jawatan tetapi mahu menjadi insan kreatif.
     10. Suka pendedahan untuk meluaskan pandangan dan cetusan idea. 
     11. Suka berkhayal, berimaginasi dan lakukan hal sendiri.
       12. Mempunyai ilmu sama dala formal atau tidak formal mengenai bidang kreatif.

TAHAP PROSES KREATIF

1.   Idea – Bagaimanakah idea diperolehi? Spontan atau dalam mimpi? Cara lain adalah melalui pemerhatian, pengalaman, kajian dan pembacaan. Apakah idean yang dikatakan baharu?
2.   Pengeraman – Idea disimpan dalam minda. Berfikir dan berfikir …. Apakah sebenarnya idea itu?
3.   Penetasan atau idea dipersembahkan dalam pelbagai bentuk; lakaran, catatan atau tulisan.
4.   Penglahiran karya atau produk atau sistem.
5.   Penambahbaikan karya atau produk atau system setelah disemak, diuji atau digunakan. Apakah kebaikan, kekuatan, dan kelemahan? Bagaimanakah mahu dibaiki, dimurnikan atau ditingkatkan? Proses kreatif berterusan dalam usaha menghasilkan yang baharu dan yang lebih baik daripada sebelumnya.

6.   Contoh makanan dan minuman: pisang goreng bercoklat, bermayonis. Keropok lekor berkeju, sup, masak berlada dan masak lemak. Budu; kosmetik, pracampur dan peket. Minuman: kopi pracampur (4 dalam 1, 11 dalam 1 dan 20 dalam 1). Makanan masa depan: semuanya dalam bentuk kapsul. Sebiji kapsul lengkap untuk sarapan pagi, tengah hari atau malam. Begitu juga kapsul minuman. Alatan teknologi: Telefon pintar aplikasi kreativiti dan inovatif – sebagai penghibur, senjata atau pembunuh, pengacau, hantu, pemudah hubungan sosial, dan perpustakaan maya.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan